محسن عسگری؛ محمدرضا تقوا؛ محمدتقی تقویفرد
چکیده
بانکها در فضای رقابتی شدید تلاش میکنند تا به منابع مالی بیشتری دست پیدا کنند. با توجه به بالاتر بودن هزینههای جذب مشتری جدید نسبت به نگهداری مشتریان موجود، عمده تلاش بانکها روی حفظ سپردههای موجود مشتریان در بانک متمرکز است. لذا پیشبینی رویگردانی مشتریان پیش از وقوع برای بانکها از اهمیت ویژهای برخوردار است. تقریباً ...
بیشتر
بانکها در فضای رقابتی شدید تلاش میکنند تا به منابع مالی بیشتری دست پیدا کنند. با توجه به بالاتر بودن هزینههای جذب مشتری جدید نسبت به نگهداری مشتریان موجود، عمده تلاش بانکها روی حفظ سپردههای موجود مشتریان در بانک متمرکز است. لذا پیشبینی رویگردانی مشتریان پیش از وقوع برای بانکها از اهمیت ویژهای برخوردار است. تقریباً در تمامی تحقیقات مرتبط در بانکها مشتریان به دو دسته رویگردان و غیر رویگردان با یک تعریف ثابت از رویگردانی تقسیم شدهاند؛ اما در شرایط بانکداری ایران نمیتوان از یک تعریف ثابت برای رویگردانی استفاده نمود؛ بنابراین لازم است که رویگردانی را بهصورت دینامیک و در قالب وضعیتهای مختلف تعریف کنیم. برای این منظور در این تحقیق مفهوم زنجیره وضعیت معرفی میشود که تغییرات وضعیت رویگردانی جزئی مشتریان طی زمان را مشخص میکند. با بهکارگیری این زنجیرهها و استفاده ترکیبی از تکنیکهای خوشهبندی سلسلهمراتبی و همچنین ماشینهای بردار پشتیبان، مدلی برای پیشبینی رویگردانی جزئی مشتریان بانکها ساخته شد. برای ساختن نمونه عملی و ارزیابی دقت پیشبینی، پنج سال دادههای واقعی مشتریان یک بانک اروپایی و همچنین سه سال دادههای مشتریان سه بانک ایرانی مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج حاکی از دقت بالای پیشبینی در مدلهای ساختهشده روی هر چهار بانک بهخصوص با افزایش طول زنجیرههای وضعیت در دادههای آزمون است.
محمدرضا تقوا؛ محمدتقی تقوی فرد؛ علی معینی؛ محمدرضا زینالدینی
چکیده
نزدیک به دو دهه است که در دنیا ارائه انواع خدمات الکترونیکی از سوی سازمانها آغاز شده است و بسیاری از پژوهشگران از رویکرد هوشمند سازی دولت سخن گفتهاند. با این وجود تعریف دقیقی از دولت هوشمند، اجزاء و ابعاد آنکه دارای اجماع باشد وجود ندارد. از طرفی هزینه بالای اجرای پروژههای خدمات الکترونیکی در سطح کلان، دولتها را به مدلسازی ...
بیشتر
نزدیک به دو دهه است که در دنیا ارائه انواع خدمات الکترونیکی از سوی سازمانها آغاز شده است و بسیاری از پژوهشگران از رویکرد هوشمند سازی دولت سخن گفتهاند. با این وجود تعریف دقیقی از دولت هوشمند، اجزاء و ابعاد آنکه دارای اجماع باشد وجود ندارد. از طرفی هزینه بالای اجرای پروژههای خدمات الکترونیکی در سطح کلان، دولتها را به مدلسازی اولیه دولت الکترونیکی و کنترل هزینهها تشویق میکند. ازاینرو در این حوزه بیش از یک دهه است که مدلهای مختلف توسعه، ارائه خدمات، ارزیابی و دیگر ابعاد دولت الکترونیکی مطرح و بحث شده است اما به دلیل نو بودن مباحث دولت هوشمند بهعنوان نسل جدید دولت الکترونیک هنوز چارچوب و مدل مشخصی ارائه نشده است. هدف از این پژوهش احصاء و شناسایی اجزاء و ابعاد دولت هوشمند و طبقهبندی آنهاست؛ بنابراین تلاش شده است تا با روش فراترکیب به مطالعه نظاممند مستندات علمی مرتبط با بحث پرداخته و مدلی برای دولت هوشمند ارائه شود. در پایان با استفاده از روش آنتروپی شانون شاخصهای هر بعد با توجه به مطالعات پیشین رتبهبندی میشود. نتیجه پژوهش نشان میدهد که دولت هوشمند دارای شش بعد است: 1ـ مدیریت و رهبری هوشمند، 2ـ زیرساخت و فناوری هوشمند، 3ـ تعامل هوشمند، 4ـ خدمات هوشمند، 5ـ محیط هوشمند و 6ـ امنیت هوشمند. نتایج تحقیق نشان میدهد که مدل ارائهشده در مقایسه با پژوهشهای دیگر کاملتر و دارای دستهبندی مشخص است. این پژوهش اولین پژوهش به منظور رتبهبندی شاخصها و ابعاد دولت هوشمند است.